Resultaten communicatie-inzet Pensioenduidelijkheid 2024

De resultaten van de publiekscommunicatie rond het thema Pensioenduidelijkheid zijn gepubliceerd, die gelopen heeft van maandag 4 november tot en met zondag 22 december 2024. Dit gebeurde via radiospots, print uitingen, online video’s en online advertenties.

Het doel van de communicatie-inzet is om de kennis van Nederlanders over de nieuwe regels voor pensioen te verhogen en misvattingen weg te nemen. De inzet richtte zich op werkenden en gepensioneerden in vier leeftijdsgroepen. De inhoud is bepaald in samenspraak met vakbonden, werkgevers en pensioenuitvoerders.

Om de effecten van de publiekscommunicatie te meten is zowel voor als na de communicatie-inzet een kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Bij beide metingen zijn ruim 800 respondenten bevraagd.

Belangrijkste bevindingen

  • De impact van de communicatie-inzet neemt toe naarmate men dichterbij pensioen komt of al gepensioneerd is. Dit is logisch gezien toenemende relevantie voor de ontvanger. Dit is ook conform ervaring van de in de pensioenmarkt.
  • Het publiek onder de 55 jaar valt de campagne wel op, maar zijn minder ontvankelijk voor de boodschap.
  • Het verhogen van kennis over de nieuwe regels voor pensioen is behaald voor gepensioneerden. Bij jonge werknemers (18-36 jaar), werkenden (37-55 jaar) en pensioengeoriënteerden (55 jaar en ouder) is geen stijging in kennis zichtbaar.
  • De bekendheid van de site pensioenduidelijkheid.nl is gelijk gebleven. Jonge werknemers en werkenden noemen Rijksoverheid.nl als eerste plaats voor informatie over de nieuwe regels voor pensioen. Pensioengeoriënteerden denken vaker aan de website van de pensioenuitvoerder.

Publieksmonitor pensioenen

Ook de nieuwste rapportage van de publieksmonitor pensioenen is gepubliceerd. Het gaat om de meting van Q1 2025. Deze monitor heeft als doel om doorlopend het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in het pensioenstelsel inzichtelijk te maken. Ook daarin zien we effecten van publiekscommunicatie terug als het gaat om bekendheid met de veranderingen.

Vervolg publiekscommunicatie

Op basis van de geleerde lessen uit de effectmeting en de resultaten van de publieksmonitor pensioenen, wordt de communicatie-inzet verder aangescherpt. Dit doet het ministerie van SZW opnieuw in samenwerking met vertegenwoordigers van werknemers, werkgevers en pensioenuitvoerders.