Financiering van de compensatie
Voor de financiering van compensatie biedt het wetsvoorstel ruimte voor maatwerk. De compensatieregeling kan op de volgende wijze worden gefinancierd.
Via een opslag op de premie
De compensatie kan worden vormgegeven door het toekennen van extra pensioenaanspraken gefinancierd door een opslag op de premie. De premiegrens van 30% van de pensioengrondslag zal tijdelijk worden verhoogd naar 33%. De premie voor compensatie bedraagt derhalve maximaal 33% verminderd met wat is ingelegd aan reguliere premie.
Door de afschaffing van de doorsneesystematiek kan de reguliere premie dalen. Die vrijval van premie mag worden aangewend voor compensatie. In het algemeen geldt dat wanneer de volledige premieruimte niet wordt benut, een hogere compensatiepremie kan worden gehanteerd. Voor het ontvangen van compensatie geldt geen fiscale begrenzing. De compensatiepremie mag niet voor andere doeleinden worden gebruikt. De periode waarin deze extra fiscale ruimte wordt geboden start op het moment van overstappen op het nieuwe pensioenstelsel en loopt tot 1 januari 2037.
Vanuit het pensioenfondsvermogen
De compensatie kan worden vormgegeven door het toekennen van extra pensioenaanspraken gefinancierd vanuit de eenmalige vrijval van buffers bij invaren. Het pensioenfonds gaat over het pensioenvermogen. Inzet van het fondsvermogen voor de financiering van de compensatieregeling vereist goede en tijdige afstemming tussen sociale partners en het pensioenfonds. Als sociale partners pensioenvermogen willen inzetten voor de financiering van de compensatie doen zij hiertoe een verzoek als onderdeel van het transitieplan om te komen tot een evenwichtige uitkomst.
Let op: Het eenmalig vrijvallen van de buffers is alleen bij het invaren van bestaande pensioenaanspraken en -rechten. Als niet wordt ingevaren blijft voor bestaande pensioenaanspraken en -rechten het huidige ftk gelden en dus ook de bestaande buffervereisten.
Let op: Voor pensioenfondsen die bij de invoering van het pensioenstelsel een beschikbare premieregeling hebben is een dubbele transitie (afschaffen doorsnee systematiek en invaren) niet mogelijk. De wetgever biedt hier de mogelijkheid om voor bestaande deelnemers de huidige premiestaffels te blijven hanteren: de zogenoemde eerbiedigende werking. Dit voorkomt het compensatievraagstuk, maar heeft ook bepaalde nadelen. Lees hier meer.
Let op: Of het nadeel van het afschaffen van de doorsneesystematiek ook daadwerkelijk (deels) kan worden gedempt door het eenmalig vrijvallen van de buffers bij invaren hangt onder andere samen met de dekkingsgraad op het moment van invaren. Daarnaast zijn ook de keuzes die het pensioenfonds maakt voor het toekennen van indexatie onder verruiming van de indexatiemogelijkheden in aanloop naar het pensioenstelsel en het transitie-ftk van invloed.
Buiten de arbeidsvoorwaarde pensioen
De compensatie kan ook worden vormgegeven buiten de arbeidsvoorwaarde pensioen en dus gefinancierd vanuit de loonruimte. Compensatie buiten de arbeidsvoorwaarde pensioen is toegestaan, maar heeft niet de voorkeur omdat daarmee de pensioenbestemming niet behouden blijft.
Een combinatie van de drie financieringsvormen is toegestaan.