Inhoud communicatieplan
Het communicatieplan dient om het pensioenfonds doelgericht te laten nadenken over inhoud en vorm van de communicatie. Het communicatieplan omvat de gehele periode van de transitie: ten minste vanaf het moment van indienen van het communicatieplan tot en met een aantal maanden ná de feitelijke transitie. De wet omschrijft een aantal specifieke onderwerpen waarover gecommuniceerd moet worden, meer mag uiteraard altijd.
De verplichte onderdelen van het communicatieplan zijn opgenomen in artikel 150 j Wet toekomst pensioenen en artikel 46a Besluit uitvoering pensioenwet. In het communicatieplan staat in ieder geval op welke wijze het pensioenfonds de fondsdeelnemers persoonlijk inzicht geeft in de gevolgen van de pensioentransitie. Dit dient te worden uitgewerkt aan de hand van doelgroepen, doelstellingen en de planning van de informatieverstrekking, waarbij de belangrijkste communicatiekanalen en -momenten zijn opgenomen. Uiteraard moet de communicatie aansluiten bij de fondsspecifieke situatie en de deelnemerskenmerken. Alle gemaakte keuzes moeten in het communicatieplan worden onderbouwd.
In de volgende hoofdstukken zijn enkele onderdelen van het communicatieplan uitgewerkt. In het format communicatieplan zijn de betreffende onderdelen toegelicht. Ten slotte een verwijzing naar de Leidraad Communicatieplan van de AFM en het Aanleverformulier communicatieplan pensioentransitie van de AFM.